Hur är jag ett bra stöd

När någon drabbas av en allvarlig sjukdom brukar rollfördelningen med praktiska uppgifter och sysselsättningar i vardagen förändras. Då är det bra om man tillsammans kan samtala om och hitta lösningar som kan underlätta det dagliga livet. Som närstående ska man vara noga med att inte ta över uppgifter som den drabbade klarar av.

Med kunskap om sjukdomen och dess symtom, läkemedel, mat, träning, m m ökar tryggheten och förmågan att vara ett bra stöd. Men glöm inte bort dig själv – det är svårt att hjälpa någon annan att må bra om man inte själv gör det.

Granskat av Sven Pålhagen augusti 2014

Praktiska tips för släkt och vänner

Hur mycket hjälp man behöver eller hur uttröttad man är som parkinsonsjuk och närstående, varierar mycket. Oftast är det bra att hålla igång och vara aktiv men ibland är det

Anhörigorganisationer