• Nydiagnostiserad PatientVad händer nu? Hur ser framtiden ut?

• Erfaren PatientLäst det mesta? Fördjupa och bredda dina kunskaper.

• AnhörigVad händer med min anhörig/vän? Hur blir livet nu?

• VårdgivareVad ska jag som vårdgivare tänka på?

Min egen hälsa

Inom vården ses närstående ofta som en resurs för den som är sjuk. Och det stämmer ofta, men de närstående är inte någon outsinlig resurs. En svensk undersökning av hälsan och livssituationen för personer som vårdar en Parkinson-sjuk anhörig visar att många bär en tung vårdbörda och att situationen tenderar att bli värre med tiden – ju längre sjukdomen har pågått, desto större påverkan på livskvaliteten. I undersökningen uppgav många anhörigvårdare att deras största bekymmer var rädsla för att inte kunna ta hand om den sjuke.

Som närstående behöver man komma underfund med sina egna gränser. Det är lätt att dras med i ökande krav och hjälpbehov, men man måste också själv få tid att hämta ny kraft och ägna sig åt sina egna intressen. Det är inte rimligt att ta på sig hela ansvaret för vården av en svårt sjuk närstående, och risken finns att det blir två som är sjuka istället för en. Du som är anhörigvårdare behöver vara frisk för att kunna ge vård, så sköt om dig själv också, och ta emot hjälp från omgivningen!

Granskat av Sven Pålhagen augusti 2014

Praktiska tips för släkt och vänner

Hur mycket hjälp man behöver eller hur uttröttad man är som parkinsonsjuk och närstående, varierar mycket. Oftast är det bra att hålla igång och vara aktiv men ibland är det

Anhörigorganisationer