Hur ska ett intyg skrivas?

Läkare skriver olika tydliga intyg. Många gånger är det bäst att be kuratorn om hjälp att utforma intyget. Det är även viktigt att du själv granskar intyget.För att situationen ska vara uppenbar gäller det att vara övertydlig! Intyg och ansökan hör ihop och bör innehålla samma budskap. Det räcker till exempel inte med att skriva att man bara kan arbeta fyra dagar. Man måste även skriva att man behöver tre vilodagar i följd. Att Parkinson är en allvarlig sjukdom ska framgå tydligt i intyget.

Parkinsonförbundet har ett nätverk för yrkesverksamma med Parkinsons sjukdom, NYP, där mer information finns. Läs mer här >>

Granskat av Sven Pålhagen, november 2015

Handikappersättning

Handikappersättningen ger ersättning för merkostnader som man har för att man genom sjukdom fått ett hjälpbehov och/eller ökade kostnader. Det är ett månatligt belopp som man kan få. Man måste

Färdtjänst

För att få färdtjänst behöver du ett intyg från din läkare. På intyget ska det stå att du inte kan åka kommunalt och att du är i behov av sittplats.

Avslappningsövning

Gör gärna övningen varje dag. Läs igenom instruktionen innan du gör övningen första gången. Det tar bara några minuter att göra. Du behöver inte använda en klocka för att hålla

Aktiviteter för livskvalitet

Det gäller att fortsätta med sociala kontakter, fortsätta att ha aktiviteter med andra och fortsätta att ta hand om sitt yttre. Det gäller att söka efter sådant som får en må