Mina läslistor
[yop_poll id="28"]

Sömnproblem

Det är mycket vanligt att man sover dåligt när man har Parkinsons sjukdom.  Vanliga problem är svårigheter att somna, täta uppvaknanden och en känsla av att aldrig känna sig utsövd – tillsammans kallas dessa besvär för insomni.

Andra sömnproblem är REM-sömnstörning och myrkrypningar i benen (restless legs). Även trötthet under dagen är vanligt förekommande. Man får heller inte glömma att risken för sömnproblem ökar med åldern för alla människor.

Sömnproblemen kan antingen bero på de förändringar i hjärnan som sjukdomen ger upphov till eller på symtom som stelhet och smärta, men de kan också vara en biverkning av anti-Parkinson-behandlingen. Dessutom kan ett flertal andra besvär ha negativ inverkan på sömnen. Även ångest och depression ökar risken för sömnproblem.

En god nattsömn är särskilt viktigt för den som har Parkinsons sjukdom, eftersom nivåerna av olika signalämnen – inklusive dopamin – byggs upp under sömnen. Sömnen stärker dessutom immunförsvaret samt motverkar stress, värk, muskelstelhet och depression.

Om man inte själv kan komma till rätta med sina sömnproblem finns det hjälp att få genom sjukvården. Grunden för att rätt vård ska kunna ges är en fullständig beskrivning av symtomen. Då kan det vara bra att använda en sömndagbok, där man skriver ned när man gick och lade sig, när man somnade, hur man sovit under natten och hur man sedan fungerat under dagen.

Tips för bättre sömn

  • Ha ett tyst, mörkt och svalt sovrum (15-18 grader)
  • Ha en bra säng
  • Undvika hunger vid sänggåendet. Smörgåsar på sängbordet som är lätta att äta, kan hjälpa till att somna om.
  • Undvika kaffe, te, coca-cola och energidryck sex timmar före sänggående.
  • Gå inte till sängs utan att vara sömnig.
  • Ligg inte kvar i sängen om du inte kan sova. Gå upp och göra någonting i stället.
  • Regelbundna kvällsrutiner, t ex att lägga sig vid samma tidpunkt oavsett om det är vardag eller helg är bra.
  • Gå upp vid samma tid hur dåligt du än har sovit.
  • Korta tupplurar på max 30 minuter under dagen är acceptabelt.
  • Undvik arbete eller TV-tittande i sängen.
  • Ett stort glas vatten före sänggående kan hjälpa mot muskelkramper som ofta drabbar den parkinsonsjuke på sena natten. Stretcha innan sänggående för att töja ut förkortade muskler.
  • Ät mindre av söt och fet mat, liksom starka kryddor.
  • För att kunna sova på natten måste man ha varit riktigt vaken och aktiv på dagen. Undvik dock fysisk aktivitet strax före sänggående.
  • Ägna minst en kvart om dagen åt dig själv, åt att göra något kul. Tacka inte nej till vänner bara för att du har sovit dåligt. Umgänge och en rolig fritid kan ge en positiv kick och öka balansen i ens liv, vilket är bra för sömnen.
  • Om man har svårt att vända sig i sängen på grund av stelhet, kan lakan eller nattkläder av blank material exempelvis satäng, underlätta vändningen.

Läs mer om REM-sömnstörning

Läs mer om myrkrypningar i benen

Läs mer om trötthet under dagen

 

Granskat av Dag Nyholm augusti 2014

 
+

Tipsa en vän!

Hur ska ett intyg skrivas?

Läkare skriver olika tydliga intyg. Många gånger är det bäst att be kuratorn om hjälp att utforma intyget. Det är även viktigt att du själv granskar intyget.För att situationen ska

Läs mer… | Lägg till i min läslista...

 

Handikappersättning

Handikappersättningen ger ersättning för merkostnader som man har för att man genom sjukdom fått ett hjälpbehov och/eller ökade kostnader. Det är ett månatligt belopp som man kan få. Man måste

Läs mer… | Lägg till i min läslista...

 

Färdtjänst

För att få färdtjänst behöver du ett intyg från din läkare. På intyget ska det stå att du inte kan åka kommunalt och att du är i behov av sittplats.

Läs mer… | Lägg till i min läslista...

 

Avslappningsövning

Gör gärna övningen varje dag. Läs igenom instruktionen innan du gör övningen första gången. Det tar bara några minuter att göra. Du behöver inte använda en klocka för att hålla

Läs mer… | Lägg till i min läslista...

 

Aktiviteter för livskvalitet

Det gäller att fortsätta med sociala kontakter, fortsätta att ha aktiviteter med andra och fortsätta att ta hand om sitt yttre. Det gäller att söka efter sådant som får en må

Läs mer… | Lägg till i min läslista...

 

REM-sömn - de perioder i sömnen då man vanligtvis drömmer; ögonen rör sig snabbt och hjärnbarkens nervceller har samma aktivitetsgrad som då man är vaken. REM är en förkortning för engelskans Rapid Eye Movements, dvs snabba ögonrörelser. REM-sömnstörning en sömnstörning som gör att man hamnar i ett tillstånd med obehagliga, våldsamma drömmar som ageras ut under REM-sömnen.