Praktiska tips för släkt och vänner

Hur mycket hjälp man behöver eller hur uttröttad man är som parkinsonsjuk och närstående, varierar mycket. Oftast är det bra att hålla igång och vara aktiv men ibland är det tacksamt att få besök utan att behöva baka, duka eller diska efteråt. Likaså kan hjälp med praktiska saker komma väl till pass. Nedan följer några tips att tänka på och följa vid behov.

• Ring gärna. Fråga när på dagen är bäst att pratas vid.
  • Ge tid och invänta svar under ett samtal med den Parkinsonsjuke.
  • Skriv vykort, e-mail eller brev då och då.
  • Sms-a bilder och små hälsningar.
  • Bjud hem, bjud ut.

Besök

• Ta med eget bröd, kakor och mjölk till kaffet. Hjälp till att ta fram koppar, fat, skedar och servetter. Diska efteråt.
  • Fråga om du kan göra något: Byta glödlampor, klippa gräset, ta ner kartonger från vinden, vattna trädgården, kratta löv, plocka bären i trädgården, rasta hunden, fixa kattlådan etc.
  • Fråga om barn eller barnbarn behöver hämtas eller lämnas.
  • Fråga om det behövs skjuts. Hämta ut något från apoteket, kemtvätten, handla något?
  • Prata om vad som är viktigast att det fungerar i vardagen.
  • Gör roliga saker tillsammans. Frågesport, spel, se en rolig video m m kan vara en bra avkoppling.

Presenter

• Vill du ta med bär och frukter – gör det i form av t ex äppelmos, sylter, saft, torkad svamp etc.
  • Choklad, godis, marmelad, en bit god ost, brukar uppskattas.
  • Tar du med blommor - sätt dem själv i vatten.
  • CD med humorprogram eller musik som familjen gillar kan vara ett bra val.

Granskat av Gun-Marie Hariz och Dag Nyholm, augusti 2015

Anhörigorganisationer

Runt om i landet finns föreningar för anhöriga till personer med kroniska sjukdomar. Två nationella anhörigorganisationer finns på nätet och täcker alla typer av diagnoser. Anhörigas Riksförbund Anhörigas Riksförbund är

Hur är jag ett bra stöd