Brister i behandling av svårt parkinsonsjuka

Bara 22 procent av personer med svår Parkinsons sjukdom i Sverige får tillgång till behandling som är anpassad för det senare skedet av sjukdomen, det vill säga pumpbehandling eller neurokirurgi. Bäst i landet är Västerbotten med 45 procent och sämst är Värmland med 11 procent. Det visar en ny jämförelse baserad på behandlings- och läkemedelsstatistik som tagits fram av Parkinsonförbundet.

Att det råder stora skillnader i landet beroende på var man bor när man behöver hjälp om man drabbats av Parkinson är något TV4 uppmärksamamt. I studion fanns överläkare Johan Lökk och Parkinsondrabbade Suzzie Tapper.

Se TV4-inslaget här >>

Exempel på internationella studier

Här hittar du fyra exempel på forskningsstudier som just nu pågår runt om i världen. NIC-PD (genomförs i USA och Tyskland): Nikotins eventuella sjukdomsmodifierande effekt undersöks i en randomiserad placebo-kontrollerad