Informationen på Parkinsonguiden ska enbart ses som ett komplement till den information som ges av vårdpersonal. Varje patient och situation är unik och därför kan innehållet på Parkinsonguiden skilja sig från den information som en patient får från sin läkare och annan sjukvårdspersonal.

Innehållet på Parkinsonguiden är förenklat och inte komplett. Ingen bör förändra sin behandling på eget initiativ, själv ställa diagnos eller ta andra viktiga beslut rörande sin egen eller anhörigs hälsa enbart på basis av Parkinsonguiden. Dessa frågor ska alltid diskuteras med läkare. Men Parkinsonguiden kan utgöra en bra grund för dessa diskussioner.

Exempel på internationella studier

Här hittar du fyra exempel på forskningsstudier som just nu pågår runt om i världen. NIC-PD (genomförs i USA och Tyskland): Nikotins eventuella sjukdomsmodifierande effekt undersöks i en randomiserad placebo-kontrollerad